maandag 1 februari 2010

Evy Gruyaert proefde fairtrade bananen in Ecuador @ Vlaamse Madammen

Evy Gruyaert
Vijftv stuurde afgelopen zomer vijf bekende vrouwen naar een ontwikkelingsland om te voelen wat ngo's daar concreet voor de mensen doen. In deze aflevering trekt VRT omroepsteren Vlaamse madam Evy Gruyaert voor Max Havelaar naar Ecuador. Ze gaat er op zoek naar de betekenis van fair trade en leert het harde leven van de bananenkwekers kennen.


Evy Gruyaert
In de provincie El Oro komt Evy Gruyaert terecht bij de bananenboerin Hortensia die al vele jaren bij Asoguabo is aangesloten. Asoguabo is een organisatie die bananen exporteert onder het fair-tradelabel. Ze leert ook Patricia kennen. Patricia is een jonge, succesvolle bananenboerin die haar mannetje staat in de bananenbusiness.


Evy Gruyaert
Wanneer Patricia Evy meeneemt naar haar plantage, worden ze gevolgd door een politiecombi. Voor sterke, leidinggevende vrouwen blijkt het leventje in Ecuador niet zo veilig. 'Kunnen die mannen niet gewoon aanvaarden dat een vrouw ook best wel aan de top kan staan en een bedrijf kan runnen en een zakenvrouw kan zijn?' vraag Evy Gruyaert zich af.


Evy Gruyaert
Evy Gruyaert: ‘Mijn grootmoeder zei altijd: je zou beter wat meer eten, er mag gerust een kilo of tien bij. Maar anders dan veel mensen misschien denken, ben ik veel met eten bezig. Ik eet enorm graag. Meestal eet ik redelijk gezond, maar af en toe heb ik ook nood aan de vette zonden des levens: chips of een lekker bakje friet met een stevige kwak mayonaise.'


Evy Gruyaert
‘Ik eet ook graag bananen, en dat is een goed ding als je naar Ecuador vertrekt. Over eerlijke handel wist ik niet zoveel, dus deze kans om er iets over te leren heb ik met beide handen gegrepen. Een week ondergedompeld worden in een andere cultuur, een andere wereld, is sowieso al helemaal mijn ding.


Evy Gruyaert
Ook al was ik een tikkeltje bang omdat ik niet wist waar ik precies naartoe zou gaan, wie ik zou ontmoeten of waar ik zou slapen. Maar ik ben zeer geïnteresseerd in mensen en hoe mensen leven. Dus mijn nieuwsgierigheid heeft snel de overhand gehaald.'


Evy Gruyaert
Evy Gruyaert: ‘Wat ik vooral van mijn reis onthoud, is dat fairtrade veel meer is dan een holle naam. Het tegendeel was een ontgoocheling geweest omdat de naïeveling in mij toch wel hoopte dat er een manier van handel drijven bestaat waar de mensen echt beter van worden. Ik heb nu gezien dat dit zo is, ook al is er nog zeer veel werk aan de winkel.'


Evy Gruyaert
‘Ik heb genoten van deze reis en denk er op de meest onnozele momenten aan terug. Als ik in de supermarkt sta, flitsen beelden door mijn hoofd van de bananenboer die ik in de bergen heb ontmoet. Als je ziet waar die mensen wonen, dat is hallucinant.


Evy Gruyaert
Steek ons vier weken in zo'n huisje – een huis kon je het in feite niet noemen, want het was volledig open – en we komen er op onze knietjes weer uitgekropen. En toch – een cliché, maar het is waar – staan die mensen met de grootste glimlach te vertellen over hun leven. Dat opent de ogen.'


Evy Gruyaert
Evy Gruyaert: ‘Sinds ik deze reis heb gemaakt, ben ik een nog meer overtuigde koper van fairtrade producten. Elke ochtend maak ik mijn verse smoothie met een fairtrade banaantje. Andere bananen zou ik niet meer met evenveel smaak kunnen eten. En gelukkig wordt op de VRT alleen maar koffie van Max Havelaar geserveerd. Als ik mijn kopje drink, moet ik vaak denken aan Hortencia of Patricia, de straffe madammen die ik in Ecuador heb ontmoet. Dan voel ik iets in mijn hart, een goed en warm gevoel.'


Evy Gruyaert
Evy Gruyaert: ‘Het was een intense ervaring. Ik hoop dat het bewustzijn bij nog veel meer mensen groeit dat boeren recht hebben op een eerlijk inkomen.'


Evy Gruyaert
Leefwereld in beweging om 22.35 uur op Vijftv
Evy Gruyaert
Evy Gruyaert
Evy Gruyaert
Evy Gruyaert
Evy Gruyaert
Evy Gruyaert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten