Alles voor het goede doel, vinden de meeste BV’s. En dus storten Bekende Vlaamse mannen en madammen zich gretig op het goede doel.
Een bekend Vlaams gezicht is nog steeds een ‘force to be reckoned with’, tot verbazing soms zelfs van enkele hulporganisaties. Een BV zet je goede doel op de kaart. Zeker als deze bekende Vlaamse ook nog eens uit de kleren gaat. Resultaat: meer media-aandacht, meer bekendheid en dus meer fondsen.
De Music For Life actie stevende ook afgelopen jaar weer af op een nieuw geldinzamelingsrecord. Dat de organisatie ook BV’s voor de kar spande, heeft daar zeker toe bijgedragen. Ook andere hulporganisaties schakelen BV's in om de aandacht te vangen van pers en publiek.
Koen Wauters werd ambassadeur van Plan België, Brigitte Bécue is meter van Protos, Brahim maakt lawaai voor de Damiaanactie, Frank Deboosere en Katja Retsin voor Kom op tegen Kanker, Helmut Lotti en Goedele Liekens steunen Unicef, Johan Verminnen legt zijn gewicht in de schaal voor de Voedselbank.
,,Bekende Vlamingen laten ons toe veel mensen te bereiken'', zegt Sven Rooms van Plan België. ,,Sommige media zouden nooit over ons berichten, hadden we geen beroep gedaan op Koen Wauters. Je mag inhoudelijk nog zo'n sterk programma hebben, maar zonder BV wordt het moeilijk om het aan de man te brengen.''
,,Met BV's kun je de aandacht van het publiek trekken. Voor hun fans hebben ze een voorbeeldrol en sommige media kunnen hen gebruiken als glijmiddel om moeilijke thema's aan bod te laten komen'', zegt Koen Van den Broeck van EthiCom, een communicatiebedrijf gespecialiseerd in zogenaamd ethisch communiceren. ,,Het blijft ook belangrijk dat je een goeie match hebt tussen de bekende Vlaming en de organisatie.
,,Als je een BV kunt gebruiken om weerklank te krijgen, moet je dat doen. Maar je moet het goed overwegen. Gebruik je hem of haar als een eenmalig trucje of werk je een langetermijnvisie uit, een soort ambassadeursfunctie? Wat is je boodschap en hoe zit het met je geloofwaardigheid? Maar als je Dina Tersago voor Oxfam Wereldwinkels naakt onder een berg snoepjes bedelft en daarmee de cover van Humo kan halen, dan zou ik dat niet laten liggen. Zo'n respons is de natte droom van elke campagneleider.''
De nieuwe affichecampagne van Oxfam toont weer heel wat Bekende Vlamingen van hun beste kant, en sommige zelfs geheel bloot. Fotografe Lieve Blancquaert zette onder andere Walter Van Beirendonck, Goedele Liekens, Helmut Lotti en Maaike Cafmeyer voor de lens.
Elke foto is een ludieke verwijzing naar een fairtrade-product.
Zo geeft Goedele Liekens de borst voor Oxfam, op de foto zuigt een donkere baby op de tepels van de slechts in een gewaad gehulde media madam.
Sinds 2005 voert Oxfam Fairtrade elk jaar in november een zelfbedachte campagne met veel bekende Vlamingen om zijn producten bekender te maken. Reclamebureaus komen er niet aan te pas. Marketingmedewerker Jenneke Van Cromphaut en persverantwoordelijke Marijke Moyson lichten de campagnekeuzes toe. ‘Twee criteria bepalen onze BV-keuze: er zijn BV’s voor wie we op voorhand een concept in het hoofd hebben, anderen contacteren we omdat we weten dat ze ‘fairtrademinded’ zijn, zoals Steve Stevaert.’ Oxfam Fairtrade is veruit de enige organisatie die het aandurft om politici te vragen. Naast Steve Stevaert en Guy Verhofstadt slaagde huisfotografe Lieve Blanquart erin een naakte Jean-Luc Dehaene in een houten ton te fotograferen. ‘Daar is wel veel discussie aan vooraf gegaan. De politici doen mee omdat het goed is voor hun imago en wij geloven dat hun aanwezigheid onze geloofwaardigheid vergroot. Zij tonen aan dat eerlijke handel voor iedereen is en niet langer het exclusieve terrein van geitenwollensokken. Dankzij de luchtige toon zijn BV’s meestal gemakkelijk te overtuigen om mee te doen en dus zelfs volledig naakt op de foto te gaan. En uiteindelijk vragen we niet zoveel van hen, enkel een fotoshoot. Sommige van onze beelden zijn nogal uitdagend en sensueel en daar krijgen we zowel positieve als negatieve reacties op. Oxfam Fairtrade wil prikkelen, niet choqueren. En de impact is zeker merkbaar.”
De BV's poseren dus gewillig naakt voor eerlijke handel.
Zo herinneren we ons Jean-Luc Dehaene naakt in een wijnton, Dina Tersago op een bed van chocoladesnoepjes en Elio Di Rupo in een bad met fairtrade-bruisballen.
Het zijn maar enkele ongewone beelden die fotografe Lieve Blancquaert maakte voor de campagne van Oxfam Fairtrade.
Allen waren ze al te zien in de mediacampagnes die Oxfam Fairtrade sinds 2005 voert met BV's om haar producten kenbaar te maken bij het grote publiek.
Ieder jaar pakt Oxfam uit met enkele verrassende (naakt)fotoshoot’s van BV's. 'Het wordt steeds gemakkelijker om mensen te overtuigen om te poseren voor de Oxfamcampagne', zegt fotografe Lieve Blancquaert.
Actrice Maaike Cafmeyer twijfelde geen moment toen Oxfam de vraag stelde. 'Ik ben al van kleins af vertrouwd met eerlijke handel en koop regelmatig bij Oxfam. In principe doe ik geen beeldreclame, maar voor Oxfam maak ik graag een uitzondering. Bovendien is het altijd een campagne met een leuke kwinkslag. Als ik eerlijke handel bekend kan maken, dan draag ik graag mijn steentje bij.'
Weervrouw Sabine Hagedoren houdt niet van fotoshoots. Maar voor het goede doel maakt ook de populaire weervrouw een uitzondering. Op vraag van Oxfam-wereldwinkels en fotografe Lieve Blancquaert poseerde ze zelfs erotisch in bikini en badpak in een koelkast, een frisse cocktail in de hand. Een lekker idee met een bijzonder zonnige week in het vooruitzicht. De zwangere weervrouw maakt op die manier promotie voor Varadero , de eerlijke witte rum die in de Oxfam-Wereldwinkels verkrijgbaar is.
En zo gingen Thuis -acteur Pol Goossens en Familie -collega Jef De Smedt samen uit de kleren en bloot onder de douche met grensverleggende zeep, terwijl Francesca Vanthielen kant-en-klare instant cacao voorstelt in een sexy catsuit.
Hoogtepunt was dat Jean-Luc Dehaene voor de BV-campagne Oxfam Fairtrade met ontbloot bovenlichaam en dikke buik in een wijnton ging zitten. "Voor de wijnboeren in Chili toon ik me graag haantje de voorste en ontkurk ik met plezier een fles Gran Roble. Eerlijke handel garandeert de producenten in het Zuiden een waardig inkomen. Proost!"
Patsy Vandermeeren (Marie in 'Thuis') dan weer ging voor de BV-campagne Oxfam Fairtrade naakt in een bad kuip gevult met hete chocolade liggen, met alleen haar borsten bedekt met een dun laagje chocolade. "Aaaah. Ik word week van kwaliteitschocolade. En als die chocolade bovendien van eerlijke handel is, smelt ik helemáál. Omdat de producenten in het Zuiden loon naar werken krijgen."
Het was in 2006 een van de meest in het oog springende en beklijvende beelden van de jaarlijkse Oxfamcampagne. Op de foto zien we een naakte Dina Tersago, schaars bedekt door in rode papiertjes gewikkelde chocoladebonbons. Als presentatrice van het VTM-programma ‘Boer zoekt vrouw’ was de link met haar engagement voor de boeren uit het Zuiden duidelijk en geloofwaardig. Fotografe van dienst Lieve Blanquart kon Dina Tersago uiteindelijk overtuigen om voor Oxfam Fairtrade uit de kleren te gaan. Gemiddeld ontvangt de populaire presentatrice en ex-Miss België tussen de 50 en 100 aanvragen per jaar voor een goed doel. Zoals bij de Oxfamcampagne kiest ze niet lukraak de projecten die ze wil steunen. Tegenwoordig richt ze haar aandacht hoofdzakelijk op één project: meter van ‘De Passer’, een school voor autisme in Hasselt.
Presentatrice en actrice Francesca Vanthielen draait op haar 36ste al 20 jaar mee in de Vlaamse showbiz. Bij de vraag voor welke goede doelen ze zich in de loop der jaren al heeft ingezet, legt ze een indrukwekkende lijst voor. Dikwijls gaat het om organisaties en acties waarbij het welzijn van kinderen centraal staat zoals bij Childcry, waar ze meter van is, of de Showbizkalender waarvan de opbrengst naar kinderen in Thailand ging. Haar bezorgdheid om gezonde en eerlijke voeding overtuigde haar om in een kanten sexy niemendalletje bijna volledig naakt promotie te maken voor Oxfam. Samen met andere BV’s zei ze ook volmondig ja tegen ‘Donderdag Veggiedag’ van EVA. ‘Naast die grote acties help ik ook dikwijls mee bij kleine, lokale initiatieven, zoals een pannenkoekenbak voor een afgebrand schooltje. Als bekende kan je zulke initiatieven enorm helpen. Ik stel ook dikwijls zelf iets voor. Een van mijn passies is tangodansen dus voor Childcry konden mensen mij boeken om een tango te komen dansen. Als meter van deze organisatie geef ik zelf lezingen over deze problematiek en besteed ik aandacht aan hun werk in de pers. Omdat ik nogal selectief ben, kan ik niet meespreken van slechte ervaringen. Soms voel ik me wel verplicht ‘ja’ te zeggen’, geeft Francesca Vanthielen toe. ‘Maar dat gaat meestal over heel kleine en lokale initiatieven.’
Music For Life is een andere organisatie die graag BV’s en madammen inschakelt voor acties.
De VT4, MNM-presentatrice, fotomodel en Miss België 2002 Ann Van Elsen deed een paar jaar geleden zelfs een naakt fotoshoot voor Playboy, en schonk toen het geld weg aan Music For Life, de benefietactie van Studio Brussel.
Ann Van Elsen gaf in december 2007 toe dat ze bloot op de cover van het mannenmagazine zou poseren, dit terwijl ze jarenlang volhield dat ze nooit naakt zou gaan. De editie met Ann Van Elsen kwam in januari 2008 uit. Het bedrag voor de glamour fotoshoot ging gedeeltelijk naar Music For Life (2007), namelijk € 30000.
BV Ann Van Elsen heeft haar hart sowieso op de goede plaats, ze kwam eerder in het nieuws toen ze weigerde de verkiezing van Miss World in Nigeria bij te wonen. Ze deed dit samen met een aantal andere missen als protest tegen de doodstraf voor Amina Lawal die veroordeeld was tot steniging wegens een zwangerschap zonder gehuwd te zijn.
Belangrijk is ook dat een goed doel bij de bekende Vlaming past, denk aan Lien van de Kelder en Hanne Troonbeeckx die aandacht vragen voor borst onderzoek.
Het Nieuwsblad pakte daarom uit met een borsten special van bekende Vlaamse vrouwen.
Speciaal voor de krant, die in het teken stond van vrouwen, hun borsten en borstonderzoek, trokken ze hun topje uit en poseerden ze poedelnaakt voor de camera.
Wat volgde was een nummer vol ontboezemingen en een borstenparade met foto’s van twaalf bekende, Vlaamse, vrouwen die het mooiste van zichzelf blootgeven. Onder meer BV’s Roos Van Acker, Hanne Troonbeeckx, Pascale Platel, Els Tibau, Wendy Van Wanten, Annemie Turtelboom, Annick Segal, Damienne Anciaux, Marleen Temmerman, Hilde De Baerdemaeker, Eline De Munck en Lien Van De Kelder showden hun boezem.
Hoe zien vrouwen hun borsten? En hoe denken ze dat mannen ze zien? Stof genoeg om een magazine vol boezemverhalen te vullen.
Met serieuze verhalen over borsten die ziek maken en ludieke elementen zoals cupcakes in de vorm van borsten.
De twaalf bekende Vlaamse madammen gezichten die diep in hun boezem lieten kijken, met de mooiste lingerie en met de mening van mannen over borstenclichés.
Een fotoreeks waaraan normaal geen BV zou meedoen, maar onder de noemer van borstonderzoek toonde deze BV’s zelfs gretig hun borsten.
Belangrijk is dus dat de context goed is, het welbekende functioneel bloot. Hiervoor gaan de BV’s vaak graag een stapje verder, en ze hoeven zichzelf niet te verdedigen in de media voor een naaktfoto voor het goede doel. Iets dat bij een naaktscene in een film of naaktkalender nog wel eens voorkomt, gezien de heisa die soms ontstaat als een Vlaamse actrice bloot gaat in een fictie reeks.
Zo verkondigde Hanne Troonbeeckx eerder in de media om nooit naakt te poseren wegens, naar eigen zeggen, haar hangborsten, maar voor de borstonderzoek actie poseerde ze haar borsten weinig verhullend, met alleen haar tepels nog net bedekt door haar armen.
Een aantal BV’s dan weer lieten voor een ludieke actie hun borsten in het gips vereeuwigen voor kankeronderzoek.
Joke Van de Velde, Véronique De Kock, Zohra en Nathalie Meskens werden bereid gevonden hun borsten in het gips te laten gieten voor het kankeronderzoek.
De afgietsels van de borsten van de Belgische babes werden door kunstenaars bewerkt om later geveild te worden voor het Jean-Claude Heusonfonds, dat onderzoek naar borstkanker steunt.
Het initiatief ging uit van fabrikant Samsung, die met de E530 Lady Phone een vrouwvriendelijke gsm op de markt bracht. Véronique De Kock verleende graag haar medewerking aan deze sympathieke actie.
Zie hier een geslaagde samenwerking tussen BV’s, een goed doel en de commercie.
De Kom op tegen Kanker actie leunt al jaren op de medewerking van BV’s.
De altijd vrolijke Katja Retsin zet zich al jaren in voor Kom op tegen Kanker. Zo dook ze al in badpak in de ijskoude Noordzee omdat 20000 Vlamingen stopten met roken.
Ook was Katja Retsin voor Kom op Tegen Kanker, samen met Wim De Vilder en Jan Bosco Safari, te zien in een ‘halfnaakte’ affichecampagne.
Haar VRT collega Geena Lisa ging zelfs nog een stapje verder.
Voor de Kom op tegen Kanker stoppen-met-roken campagne zou Geena Lisa als 30000 mensen stopten met roken naakt in de omroepstoel presenteren, en zo geschiedde.
Na het VRT journaal verscheen Geena Lisa naakt, dat wil zeggen van top tot teen gebodypaint, op de TV van de openbare omroep.
Geena Lisa hierover: "Met ludieke acties kan je veel bereiken"
Toen Kom op tegen Kanker in het najaar 2004 bij haar aanklopte om "Kom op en stop" te ondersteunen met een stunt, aarzelde Geena Lisa geen seconde. Samen met Marijn Devalck, Katja Retsin en Sabine Hagedoren daagde ze Vlaanderen uit om massaal te stoppen met roken. Als tegenprestatie verscheen ze eind januari 2005 één minuut lang naakt op het televisiescherm in een heel bijzondere outfit: topless, enkel en alleen gekleed in een likje verf.
"De stunt met de bodypainting vond ik heel geslaagd", klinkt het bij Geena Lisa als we polsen naar haar persoonlijke hoogtepunten van de campagne 2004-2005. "Ik stond versteld van de vele reacties. Iedereen wist dat het over 30.000 mensen ging die zouden stoppen met roken.
Ook de manier waarop vond ik heel aantrekkelijk. Een beetje speels, bloot, uitdagend, verrassend, ik ben geheel niet preuts. Het gaat natuurlijk om een ernstig onderwerp maar met zulke ludieke acties kan je veel bereiken."
,,Ik ben dus helemaal niet preuts, maar toch heb ik bijna de hele tijd mijn armen gekruist voor mijn borsten gehouden. Per slot van rekening verscheen ik in beeld rond acht uur 's avonds, en dan kijken er nog kinderen. Het is niet de bedoeling dat de kijkers anderhalf uur zitten te zoeken naar mijn borsten en tepels.''
“Uiteindelijk stopte één derde van hen effectief met roken, in totaal 10.000 dus. Daarvoor zou ik met plezier nog eens uit de kleren gaan”, zei Geena Lisa achteraf tevreden.
Samen gingen Geena Lisa Peeters en Katja Retsin ook nog uit de kleren voor een Menzo fotoshoot tegen bont, een reportage die door het programma Witte Raven werd uitgezonden.
Om terug te keren naar de Kom op tegen Kanker actie, hierin stonden al eens vijf bekende Eén-gezichten klaar om een speciale act te brengen tijdens de Kom op tegen Kanker-show.
In de strijd tegen kinderkanker is namelijk álles toegelaten.
Weervrouw Sabine Hagedoren, Thuis-actrice Vanya Wellens en omroepsters Yasmine, Geena Lisa en Saartje Vandendriessche zetten hun versie neer van de Britse meidengroep The Spice Girls.
Het succes van de Kom op tegen Kanker show zou nog wel eens een vervolg kunnen krijgen.
Sabine Hagedoren liet na de show fijntjes weten dat ze voor Kom op tegen Kanker nog veel verder zou willen gaan.
Spontaan doken de geruchten op dat voor één van de volgende edities van Kom op tegen Kanker er best weleens een naaktkalender door BV's gemaakt zou kunnen worden.
De volgende VRT gezichten circuleren sindsdien al nadrukkelijk in het geruchten circuit voor een plaatsje op de bijzonder BV naaktkalender:
Erika van Tielen, Cath Luyten, Annelies van Herck, Geena Lisa, Saartje Vandendriessche, Andrea Croonenberghs, Evy Gruyaert, Katja Retsin, Sabine Hagedoren, Sofie Van Moll, Goedele Wachters, Roos van Acker en Ann van Elsen.
Genoeg aanbod aan vrouwelijk schoon dus bij de VRT om de 12 maanden van de naaktkalender te vullen.
Opvallend is, dat de meeste van deze BV's al eens eerder naakt te bewonderen waren in de publiciteit, wat de haalbaarheid van de ludieke actie alleen maar groter maakt.
Zo was Saartje Vandendriessche al naakt te bewonderen in Matroesjka's en in haar eigen programma de Naaktkalender, Ann van Elsen poseerde naakt voor een Playboy fotoshoot t.b.v. Music for Life, Roos van Acker stond al bloot op de cover van Humo, Cath Luyten ging voor Vlaanderen Vakantieland naakt in een sauna in Finland, Geena Lisa omroepte gebodypaint al eens voor Kom op tegen Kanker, Andrea Croonenberghs ging als actrice diverse keren naakt in de fictiereeks Flikken, Sabine Hagedoren stapte naakt onder de douche de sauna in voor Klant en Klaar, Katja Retsin liet zich voor Kom op tegen Kanker naakt fotograferen voor een grote billboard en Sofie Van Moll speelde diverse naaktscène's in allerlei series en films zoals Aspe en de Kavijaks.
Blijven Erika van Tielen, Goedele Wachters, Annelies van Herck en Evy Gruyaert nog als twijfelgevallen over, maar de praktijk leert, dat voor ludieke goede doelen actie’s BV's graag wat verder gaan dan normaal.
Er zijn dus verschillende redenen waarom een organisatie beslist om met een BV in zee te gaan. Soms gebeurt dat eerder toevallig omdat er een persoonlijke band bestaat tussen de BV en het goede doel. Over het algemeen zijn de reacties positief op een samenwerking met een BV. Uiteraard zijn er ook wel eens slechte ervaringen. Meestal hebben die te maken met imagoschade van de organisatie door de BV. Bijvoorbeeld als die op eigen houtje uitspraken doet of afspraken maakt namens de organisatie die niet in goede aarde vallen. Als de BV negatief in de aandacht komt, vrezen organisaties dat deze negatieve publiciteit op hen zal afstralen. Denk daarbij aan dopinggebruik bij wielrenners.’ Ondanks deze ‘risico’s’ kunnen de goede doelen toch veel baat hebben bij een samenwerking met een bekend gezicht. Voor de hand liggend is de grotere media-aandacht die een BV genereert, wat dan weer leidt tot een grotere aandacht bij het publiek. De steun van een BV kan ook helpen een taboe-onderwerp meer bespreekbaar te maken. Moeilijkere of meer abstracte thema’s krijgen zo een gezicht.
Bekende Vlaamse vrouwen en mannen maken dus vast deel uit van de communicatiestrategie van goede doelen. Ze helpen om toegang te krijgen bij een breed publiek. De aanwezigheid van BV’s bij een campagne maakt een groot verschil qua media-aandacht en promotie, en dus de opbrengst. Een goede reden om hier mee door te gaan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
MMmm Lien
BeantwoordenVerwijderen