donderdag 18 november 2010

Cupmaten worden alsmaar groter: ook bij Vlaamse madammen, actrices en BV's

De omvang van de boezems van vrouwen wordt steeds groter, en groter. Er staat geen rem meer op op de grote van hun borsten. Dat blijkt uit de lingerieoorlog tussen de bekendste fabrikanten, zoals Marlies Dekkers en nieuwkomer Sapph, die strijden om de vrouw met weelderige boezem. Als je de foto's in mannen magazines van P, Humo en Ché bekijkt, of televisie kijkt op vrt, vtm en vt4, of in de cinema naar een Vlaamse actrice in een film, kan je vaststellen dat het nog klopt ook, de bustes in Vlaanderen worden steeds groter.

Kijk maar eens naar foto's van Vlaamse mediamadammen Alizée Poulicek, An Lemmens, Ellen Dufour, Ellen Petri, Francesca Vanthielen, Hanne Troonbeeckx, Kim Clijsters, Charlotte Vandermeersch, Hanne Decoutere, Clara Cleymans, Evy Gruyaert, Betty Owczarek, Eline De Munck, Caroline Gennez, Goedele Wachters, Goedele Liekens, Nathalie Meskens, Lesley-Ann Poppe, Ann Ceurvels, Sabine Hagedoren, Karen Damen(K3), Wendy van Wanten, Roxane Kalishoek, Ann van Elsen, Lien van de Kelder, Sabine de Vos, Sofie Van Moll, Kathleen Aerts, Geena Lisa, Erika Van Tielen, Jade Foret (we hebben Emile Mpenza er natuurlijk afgeknipt, dat spreekt!), Kim Hertogs, Linda Mertens, Marie Vinck én überbabe Véronique De Kock. BV´s als Justine Henin en Andrea Croonenberghs slaan we voor het gemak maar even over.


SUPERGROTE BH’S

Door deze opvallende vaststelling is de vraag naar supergrote bh’s in België sterk toegenomen, en dat leidt bovendien tot een fikse rel tussen de grote ondergoedkoninginnen, zoals Marlies Dekkers en producent Sapph, tot in de rechtbank toe. Het is hen allemaal te doen om het zogenaamde topsegment; de klasse F, dubbel FF en G, dubbel G te doen. Cupmaat DD doet al bijna niet meer mee.

Dekkers is daarin al jaren de onbetwiste nummer één, de keizerin voor vrouwen met een pompeuze borstomvang. Maar mevrouw Dekkers beschuldigt Sapph nu van plagiaat en beweert dat deze concurrent haar ontwerpen namaakt, omdat ze zich ook volop op dames met tetten van een (dubbele) F en een (dubbele) G gooien.

Wij weten de exacte cupmaten niet van de Vlaamse diva's die wij hier hebben opgesnord... Maar of het allemaal wel puur natuur is,... dat moet u deze dames bij gelegenheid zelf maar eens vragen. In de VS zijn siliconen borsten de norm, dit in tegenstelling tot de Vlaamse boezem, waar 'echte' borsten vooralsnog de overhand hebben.

De Vlaamse vrouwenborst wordt dus almaar groter. Vijftien jaar geleden was de gemiddelde behamaat 75B, nu is dat een flinke 75C. Het Vlaamse lingeriemerk Prima Donna, gespecialiseerd in luxueuze beha's voor volle boezems, noteerde vorig jaar een verkoopsstijging van 16,8 pct in vergelijking met 2004. De prontere boezems zijn volgens gyneacologen het resultaat van een vetter eetpatroon en borstvergrotingen bij 5 pct van de jonge vrouwen. In België is de grootste cupmaat die in de winkels wordt aangeboden een H, in Groot-Brittannië kunnen vrouwen al een BH met cupmaat J kopen.

Belgische vrouwen hebben grote borstomvang.

De Belgische vrouwen bekleden de vierde plaats in het klassement over de borstomvang in Europa. Meer dan de helft, of 56 procent, van de Belgische vrouwen beschikt over een C- of D-cup.

Daarmee laten ze de Franse en Zweedse vrouwen achter zich, zo blijkt uit een onderzoek van GfK voor het bh-merk Triumph. De Britse, Deense en Nederlandse vrouwen borsten vormen de top 3. Vrouwen tussen 20 en 29 jaar hebben meestal de grootste borstomvang, een DD cupmaat.

Belgische borsten zijn dan weer wel kleiner dan Nederlandse. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de Nederlandse vrouwen cupmaat D of groter heeft. Bij de Belgische vrouwen is dat 28procent.

De Nederlandse vrouwen triomferen. Toch wat de grootte van hun boezem betreft. Uit analyse van de verkoopsresultaten van Vente-Exclusive.com, naar eigen zeggen de grootste webwinkel van België en Nederland, blijkt dat de Nederlandse boezem beduidend volumineuzer is dan de Belgische.

In Nederland worden vooral D-cups of groter verkocht, in ons land vooral A-, B- en C-cups. Veertig procent D-cups of groter in Nederland, tegenover 28 procent bij ons.

‘Herkenbaar’, zegt Philippe Vertriest, designdirecteur van alle lingerielijnen van lingerieproducent Van de Velde. ‘De verkoop van Prima Donna, een speciale lijn voor vrouwen met een zwaardere boezem, is de jongste jaren het sterkst gegroeid in Nederland. Ook de verkoop van de A-cup bij andere merken als Marie-Jo daalt, die van de C- en D-cup stijgt opmerkelijk.’

Maar hoe komt het dat Nederlandse vrouwen groter voorzien zijn dan Belgische? Volgens Rudy Van den Broecke, professor gynaecologie van de Universiteit Gent, heeft het vooral te maken met hun lichaamsbouw. ‘De grootte van de borsten wordt voor een deel door de lichaamsbouw bepaald. Hoe groter je bent, hoe groter je boezem. En de Nederlandse vrouwen zijn nu eenmaal groter, dat is wetenschappelijk bewezen.’ Ook het geboortegewicht is belangrijk. Hoe zwaarder je bent bij de geboorte, hoe meer kans je hebt op een grote boezem.

Toch hoeven we volgens hem niet jaloers te zijn op de Nederlandse dames. ‘Dames met grote borsten hebben meer en dichter opeengepakt klierweefsel dan dames met kleine borsten. Hoe meer klierweefsel, hoe groter de kans dat een tumor ontstaat en dat je borstkanker krijgt.’

Volgens professor Van den Broecke worden alle boezems ter wereld alsmaar groter. ‘Meisjes eten vettiger en worden daardoor zwaarder en gaan vroeger menstrueren. Dat zorgt voor meer oestrogeen in hun lichaam. Hoe meer oestrogeen je hebt, hoe groter je borsten worden. Ook roken zorgt ervoor dat je meer oestrogeen in je bloed krijgt.’

Voor de lingerieontwerpers is het dus duidelijk. Ze moeten alsmaar meer grotere beha's maken. ‘We moeten nu vooral beha’s maken voor jongere dames met een kleine omtrek zoals zeventig en vijfenzeventig centimeter die toch een grote cupmaat hebben', zegt designdirecteur Vertriest van Van de Velde.

Internationaal gezien doen Belgische boezems het goed. Britse borsten zijn de grootste in Europa. Daar heeft maar liefst één op de zes vrouwen een D-cup of meer. Daarna volgen de Deense dames, die ook rijkelijk werden bedeeld door Moeder Natuur. De Nederlandse boezems staan op drie en de Belgische op vier. We doen het dus bijlange niet zo slecht. De kleinste borstjes vindt u in Italië. Daar heeft slechts tien procent een D-cup.

Groot of klein, dik of dun, Vertriest wijst erop dat slechts tien procent van de vrouwelijke bevolking de perfecte ronde appelvormige boezem heeft. Als uw boezem maar gezond is, luidt het motto.

Vlaamse vrouwen roepen op tot bh-loze dag
Vrijdag moet in België een bh-loze dag worden. Een anonieme Vlaamse vrouwenbeweging doet via de sociale netwerksite Facebook een oproep aan alle Vlaamse vrouwen om ,,hun boezem niet langer te martelen en hem voor een dag ademruimte te gunnen''.

Dit meldde de Belgische krant Het Laatste Nieuws onlangs. De reden voor de bh-boycot is dat het volgens de initiatiefnemers een seksobject is dat door de mode-industrie is opgedrongen en totaal overbodig is. ,,Ook zonder bh gaan onze borsten niet hangen'', vinden de vrouwen.

Volgens styliste Tiany Kiriloff knelt een bh helemaal niet en vinden mannen het juist sexy als vrouwen wel een bh dragen. Lingerieontwerper Filip Vertriest zegt dat borsten wel degelijk op hun plaats worden gehouden door een bh. ,,Dat hij soms niet lekker zit, komt omdat 70 procent van de vrouwen de verkeerde bh-maat draagt'', zegt hij.

Meer dan 27.000 mensen hebben zich inmiddels al bij de Facebook-groep aangemeld. De meeste hebben ook daadwerkelijk toegezegd hun bh vrijdag thuis te laten.

Vrijdag is het BH-loze dag. Op de netwerksite Facebook roept een groep op om 'die vervelende' BH één dag thuis te laten. Meer dan 27.000 mensen zijn al fan van de nieuwste feestdag. De initiatiefnemers: dezelfde mensen die achter de 'Tettentent'-festivalactie van het Nieuwsblad schuil gaan.
Martel uw boezem niet langer. Laat ze hangen. Naakt is in. Deze niet mis te verstane boodschap staat sinds 11 mei op het internet. Anonieme Facebookers deden een ludieke oproep om op vrijdag 26 juni dat onding thuis te laten. Een initiatief van feministes met geitenwollensokken en gebatikte T-shirts dachten velen. Niet zo. De mensen achter BH-loze vrijdag zijn dezelfde als die achter de Tettentent, de festivalcampagne van het Nieuwsblad.

'Een paar maanden geleden waren we aan het brainstormen over de tettentent-actie ', zegt salesmanager Griet Ducatteeuw van Het Nieuwsblad/De Gentenaar . 'Ik vond die hele campagne eerst nogal vrouwonvriendelijk, het woord tetten al helemaal. Als mijn zoontje dat woord gebruikt, zeg ik hem dat hij zijn woordenschat dringend moet herzien. ( lacht )'

Ducatteeuw vertelde haar collega's waarom zij eigenlijk een BH draagt. 'Natuurlijk zou ik graag af en toe eens zonder dat strakke ding buiten komen. Maar o wee als ik dat zou doen. De mannen zouden dat als provocatief beschouwen. Ik zou nagekeken worden met mijn naakte borsten.' En dus gooide ze, als grap, een initiatief op tafel. 'Ik stelde voor dat er elk jaar één dag zou zijn waarop vrouwen zonder BH naar school of werk konden gaan, zonder dat de mannelijke collega's of klasgenoten daar seksistische opmerkingen over maken.'

Een alerte stagiair op die brainstormsessie pikte het idee op en maakte - met de bekende gevolgen - een Facebook-pagina aan. BH-loze vrijdag werd onmiddellijk een razend succes. Bijna 30.000 mensen zijn al fan, op de internetpagina stromen de reacties binnen. Vrouwen steunen het initiatief en laten hun BH morgen thuis, mannen kijken - ondanks de belofte geen seksistische opmerkingen te maken - uit naar BH-loze vrijdag. Cupmaat maakt niet uit.

'Dit is niet zomaar een commercieel verhaal', zegt Nieuwsblad -marketingmanager Liesbeth Dupon. 'De BH-loze vrijdag is ontstaan in de rand van onze jongerencampagne, als uitloper van een creatieve brainstorm. Pas later zijn we op de kar gesprongen. We hebben tettententen en andere gadgets uitgedeeld aan de fans van de Facebookgroep. En dat werd énkel met hoera's onthaald. Het hele tettentent -verhaal loopt trouwens als een trein. Talloze internetsites pikken de filmpjes op, radiostations zijn enthousiast en de tenten vliegen de deur uit.'

En wat doet Griet Ducatteeuw, de vrouw die alles ongewild bedacht, morgen? 'Ik heb een managementsvergadering buitenshuis morgen. De dag kon dus eigenlijk niet slechter vallen. Maar ik zal die bittere pil doorslikken ( lacht ). Ik ga het gewoon doén.'

Of en welke BV's op televisie of in de media meedoen, is nog niet bekend.

1 opmerking: