woensdag 2 januari 2013

Veerle Baetens Code 37 actrice in 'De Laatste Show' @ Vlaamse Madammen


Veerle Baetens uit Code 37 De film actrice in 'De Laatste Show', Veerle Baetens en Gilles De Schryver zijn de sterren van de nieuwe film Code 37.

Veerle Baetens (Brasschaat, 24 januari 1978) is een Vlaamse actrice.

Vlaamse Madam Veerle Baetens volgde een musicalopleiding aan het Brusselse Hoger Instituut voor Dramatische Kunsten. Ze leerde haar vak kennen in de theaterwereld, maar is de laatste jaren ook te zien in verschillende films en televisieseries.

In 2005 won ze de John Kraaijkamp Musical Award, in de categorie vrouwelijke hoofdrol in een kleine musical, voor haar rol van Pippi Langkous in de gelijknamige Nederlandstalige musical. Ook in Vlaanderen werd ze voor deze rol beloond met een Vlaamse Musicalprijs voor aanstormend talent.

Tijdens de eerste Vlaamse Televisie Sterren op 30 maart 2008, live uitgezonden op de openbare omroep één, wint de vtm-telenovelle "Sara" 3 van de in totaal 10 prijzen. Veerle Baetens, die de hoofdrol van Sara De Roose vertolkt in deze serie, werd zowel door het publiek als door de jury bekroond voor haar prestaties. Voor de jury was ze de beste actrice, voor de kijkers de populairste televisiepersoonlijkheid. Tevens gaf het publiek Sara de prijs van populairste televisieprogramma. Dit betekende haar definitieve doorbraak als bekende Belgische babe en actrice in Vlaanderen.

In het najaar van 2009 speelde Veerle Baetens de rol van hoofdinspecteur Hannah Maes in Code 37, een politieserie op vtm. Daarna speelt ze een rol in de film, geregisseerd door Jan Verheyen, 'Zot van A.'Die vanaf oktober 2010 in de zalen zal zijn.

Veerle Baetens woont samen met haar partner Geert in Overijse en beviel op 23 oktober 2008 van haar eerste dochtertje, Billie-Louise. De portretrechten van haar pas geboren baby waarvan ze initieel geen foto's toestond, verkocht ze voor 12.000 euro ten voordele van Music For Life 2008 aan Story.

Filmografie Veerle Baetens als acteur
Jaar     Titel     Rol     Opmerkingen
2012     The broken circle breakdown     Elise     film
2011     Code 37 De Film     Hannah Maes     tv-film
2010     Zot van A.     Anna Reynders     film
2009     Alvin and the chipmunks 2     Eleanor (Stem)     Animatiefilm
2009-2012     Code 37     Hannah Maes     tv
2009     Meisjes     verpleegkundige     film
2008     Tijl van Limburg     Anna, de kokkin     kortfilm
2008     Samaritan     verpleegster     kortfilm
2008     Loft     Ann Marai     film
2008     Iris the musical     Iris     musical
2007-2008     Sara     Sara De Roose     tv
2006     Windkracht 10 - Koksijde Rescue     Alexandra 'Alex' Breynaert     film
2006     Dennis van Rita     Barbara Van Laer     film
2005     Verlengd weekend     Lisa Diels     film
2005     Litteken         kortfilm
2005     Pippi Langkous     Pippi     musical
2005     Lang zullen ze leven     Irna, danslerares     kortfilm
2005     Gevangen         tv
2004     Flikken     Annick Lafaille     tv
2004     De Kus     Rita     film
2004     Rupel     Kathy Bergmans     tv - gastrol
2004     Romance     Chantal, verpleegster     kortfilm
2004     De zusjes Kriegel     juf Anne     film
2004     Costa!     Veerle     tv - gastrol
2004     Sprookjes         tv
2003-2004     Wittekerke     Els Jacobs     tv
2003     Holiday Love Show     Joëlle     musical
2002     Alias     baliemeisje     film
2002     Up         kortfilm
2002     De komst van de Grand Macabre     Juzemien     theater
2001     Verloochend     Ann Marai    
2001     La Dependance     Ann Marai    
2000     Misstoestanden     Fanny Kiekeboe / Lien     theater
2000     De verliefde akela         film


Code 37, de film

Film naar de gelijknamige VTM-televisieserie, met Veerle Baetens in de hoofdrol.
Gemaakt door het Gentse productiehuis Menuet van Dirk Impens.

Studentes blijken actief te zijn in de prostitutie. Voldoende reden voor Hannah en haar team om undercover te gaan in club Sin City, een vrijhaven voor iedereen die het daglicht schuwt en voor meisjes die er naakt hun klanten oppikken.

Opmerkelijk: het is de Sint-Pieterskerk die dienst doet als locatie voor Sin City.

Een bekende schrijver wordt aangerand in een sex-cinema. Hij had er een afspraakje met Roos, een jonge studente die bijklust als prostituee. Al snel wordt duidelijk dat er wel meer studentes bloot actief zijn in de prostitutie, wat een hoop naaktscènes oplevert. Voldoende reden voor Hannah en haar team om undercover te gaan in club Sin City, een vrijhaven voor iedereen die het daglicht schuwt en voor meisjes die er hun klanten oppikken...

Code 37 heeft een stevige start genomen in de bioscopen. Voor de openingsavond woensdag waren er bijna 8.000 bezoekers. Daarmee tekent Code 37 voor de tweede beste openingsavond voor een Vlaamse film ooit. Alleen Loft deed beter.

Code 37 troefde woensdag in de meeste Vlaamse bioscopen Kuifje af. De première van de film met in de hoofdrollen Veerle Baetens, Michaël Pas, Marc Lauwrys, Nathalie Meskens, Maaike Neuville en Gilles De Schryver vond maandagavond in Gent plaats.

Veerle Baetens naakt in Code 37

Actrice Veerle Baetens kennen we vooral door haar rol als de preutse Sara in de gelijknamige televisiereeks maar ook in de kaskraker ‘Loft’ van regisseur Erik Van Looy speelde ze een belangrijke rol. Na Kadèr Gürbüz was het nu de beurt aan Veerle Baetens om uit de kleren te gaan in de VTM-reeks ‘Code 37’. Terwijl Veerle Baetens alleen maar om een peperoni vroeg aan een neger, resulteerde dit in een heftige naaktscène tussen Veerle en de donker getinte man. Ook volgde nog een natte naaktscène onder de douche met Veerle Baetens.

Veerle Baetens stunt opnieuw

Dallas is de band van Veerle Baetens die in september een eerste single gaat uitbrengen. Deze single wordt de voorbode van het debuutalbum met als werktitel: "Miss Alter Ego". Voor het artwork van haar cd wil Veerle een ‘sablon vivant’ maken ism het Internationale Zandsculpturenfestival van Blankenberge

Zondag 3 juli zal Veerle Baetens zich laten ingraven door 3 topkunstenaars uit de zandsculpturenwereld. Twee Italiaanse en één Russische artieste vliegen speciaal over voor dit event.  Veerle maakte samen met de kunstenaars het ontwerp. Het zal het universum van wat ze wil uitbeelden met haar groep illustreren. De hele dag zal er gewerkt worden om het kunstwerk met Veerle als centrale figuur op te bouwen. Ze zal meer dan 8 uur roerloos moeten blijven liggen in het zand. Op het einde van de dag wordt het kunstwerk afgebroken.
De bekende regisseur/fotograaf Lieven Van Baelen zal het gebeuren vastleggen. Het publiek kan alles live meemaken vanaf 11u.

Dat Veerle Baetens niet vies is van stunts bewijst het feit dat ze het budget van haar cd ophaalde via haar fans. Op Akamusic kan namelijk elke artiest een profiel openen en via een innovatief aandelensysteem het budget ophalen voor de opnames en release van een album. Alle fans/investeerders krijgen in return een gepersonaliseerde cd opgestuurd en een deel van de winst. Om dat project op Akamusic te promoten deed ze op oudejaarsavond al een 24uur durende performance, waarbij ze in slow-motion bewoog. Het resultaat was een stop-motion video die de hele dag en nacht in 3 minuten weergeeft.

Veerle Baetens, de leading vrouw met ballen in 'Code 37'


Veerle Baetens is openhartig en lacht veel. Natuurlijk weten we dat ze Hannah Maes niet is, maar we hebben ons toch een béétje om de tuin laten leiden. Dat heet: acteren.

Van de filmset van Code 37 trok Veerle Baetens meteen naar die van The broken circle breakdown, het nieuwe project van Felix van Groeningen. En nu doet ze promotie voor Code 37, de film, terwijl de opnamen voor Code 37, de serie, herbegonnen zijn. 'Nog zeven afleveringen in te blikken tot december. Dat lukt wel, ik ken het personage. Maar ik hoop dat de scenarioschrijvers haar wat zachter maken. Dat die bolster eraf mag. Ik wil haar vooral laten openstaan voor gevoelens. De liefde bijvoorbeeld.'

Dat klinkt alsof je het beste met haar voorhebt.

'Het cliché klopt: je moet een personage graag zien om het te spelen. Als twee acteurs praten over personages die lijnrecht tegenover elkaar staan, gaan ze ook altijd in discussie: “Ja maar, mijn personage kan toch niet anders, want die voelt zus of zo., Het is grappig om te zien dat je altijd de kant van je personage kiest.'

Hannah Maes lijkt me niet het soort vrouw dat je na de opnamedag van je afzet.

Veerle Baetens: 'Ik schrik ervan dat ik haar mee naar huis neem. (zucht) Het heeft te maken met de intensiteit van het werkschema en van het personage. Altijd maar op zoek gaan naar die kwaadheid. Dat is zo'n vermoeiende emotie. Het is geen verdriet, het is geen geluk: kwaadheid brengt nooit een ontlading. Daarom alleen al hoop ik dat ze mag groeien naar iets nieuws.'

Ik las dat ze eerst Erika zou heten en dat ze pas in laatste instantie voor Hannah zijn gegaan.

Veerle Baetens: 'Ja, gelukkig hé? Erika vind ik nog harder, met die “k, en die “eee, aan het begin. Hannah klinkt toch nog wat vrouwelijker en wolliger.'

Zegt een vrouw die haar dochter Billie-Louise doopte.

'Ja, maar we zeggen meestal Billie. We vonden de combinatie van dat übervrouwelijke Louise met het stoere van Billie wel mooi.'

Wist je dat Hannah een icoon is voor veel jonge vrouwen?

Veerle Baetens: 'Echt waar? Ik wist dat ze een icoon is voor veel lesbiennes. Maar het is toch geen vrouw die je wilt zijn? Let op, ze erotiseert, dat weet ik ook wel. Ze staat haar mannetje, niets of niemand houdt haar tegen. Maar ze is doodongelukkig. Misschien is het de tragiek die in haar zit, wat haar moeder is overkomen, die de mensen aantrekt.'

Weet je waarom lesbiennes zo op haar vallen?

'Geen idee. Ik vind het wel leuk, maar ik had het niet verwacht. Misschien heeft het iets met haar mannelijkheid te maken, die intrigeert ook de mannen. Hannah is precies wat uniseks, niet alleen lesbisch.'

Ook in de film mag Hannah Maes weer enkele hamburgers naar binnen proppen, terwijl ze achter haar computer zit...

Veerle Baetens: (schatert) 'Ik vind die wel lekker, het zijn ook altijd vegetarische, die maken ze speciaal voor mij. Komaan, dat vind ik net een van de leukere dingen aan Hannah. Ik zoek graag van die kleine dingen die een personage kleur geven: dat konijn van haar, de hamburgers, die kleren, en die rommel op dat appartement. Ik ben ook wel rommelig, maar Hannah Maes is een beetje vuil. Ze mogen weleens een nieuwe vloer leggen in haar flat.'

De muziek voor de film is van Intergalactic Lovers, maar zelf heb je ook een cd klaar.

Veerle Baetens: 'Ik heb hem gemaakt met Sandrine Collard. Onze groep heet Dallas, de cd Egocentrique. Hij komt in januari uit. Het is melo-elektropop, melancholische elekropop, in het Engels en Frans. Ik hou zelf veel van Moloko en Portishead. De single, “Adieu,, komt nu uit. De vraag is alleen of de radio hem zal oppikken.'

'Alles is written by Baetens & Collard, maar Sandrine is het muzikale genie. Ik schrijf de teksten en zing alle nummers, soms bijgestaan door twee andere zangeressen.'

Muziek was je eerste liefde, niet?

Veerle Baetens: 'Als kind droomde ik er meer van zangeres te worden dan actrice. Ik was een heel grote fan van Michael Jackson, en acteren, dat kende ik gewoon niet. Het is eigenlijk gek dat ik daarin ben terechtgekomen. Maar nu is het een grote passie van me. Ik zou eigenlijk niet meer willen kiezen tussen de twee. Het zijn volledig andere ervaringen: als ik naar een concert of musical ga, is de catharsis groter dan bij een film.'

Jullie gaan op tournee, jij bent de frontvrouw. Die moet met het publiek spreken. Heb je al aan bindteksten gedacht?

Veerle Baetens: 'Ik kan dat helemaal niet, ik ben bijvoorbeeld de slechtste presentatrice ooit. Zodra ik ergens als mezelf moet staan, weet ik me geen houding te geven. Ik moet nog een vakje vinden waarin ik als zangeres pas. Die dooddoener dat muzikanten “zichzelf moeten zijn, en acteurs niet... Je moet toch niet op een podium staan zoals je naakt in je badkamer staat? De mannen van Triggerfinger, die spelen toch ook een personage in hun shows?'

Als je de teksten schrijft, denk ik: die wil haar ei kwijt.

Veerle Baetens: 'Dat is ook zo. Als acteur kun je een deel van jezelf kwijt in een personage en je kunt daar trots op zijn, maar het blijft de schriftuur van iemand anders. Pas als je zelf schrijft, vertel je echt iets over jezelf. De cd heet niet voor niets Egocentrique. (lacht) Er zat geen enkel positief liefdesliedje in. Tot Sandrine zei: “We hebben nog een goede slow nodig,. En zelfs die is een beetje... “oei,. Het gaat puur over wie ik ben: ik bén een twijfelaar, dat zal ik altijd blijven, en dat maakt me ook wie ik ben. Eén nummer gaat over geen tijd hebben om je kind groot te zien worden.'

Schuldgevoelens?

'Zeker. Ik denk dat ik tot de laatste generatie behoor die nog katholiek is opgevoed. In mijn geval zelfs in meisjesscholen, in uniform. Daar kom je met het gevoel buiten dat je op alles zult worden afgerekend.'

'Ik was geen grote rebel, daarvoor was ik niet moedig genoeg. Dat ik sta waar ik wil staan, heeft meer te maken met de scheiding van mijn ouders. Die twee waren samen geen goede combinatie; ze hebben zich na de scheiding teruggevonden en voor mij creëerde het ruimte om mijn vrijheid te vinden. Mijn vader kreeg er in mijn Michael Jackson-fase de zenuwen van dat ik hele dagen naar MTV keek. Ik ging bij mijn moeder wonen en mocht wel acteerstudie doen.'

De vraag die iedereen nu stelt: ben je, zoals Matthias Schoenaerts, klaar voor een volgende stap in je carrière?

Veerle Baetens: 'Ik heb nooit ergens achteraan willen lopen. Je kunt zeer ongelukkig worden door dingen na te streven. En ik weet niet of het zoveel beter zou zijn. Vlaamse films maken is prettig: je wordt opgenomen in een grote familie, waar je altijd iedereen kent. Terwijl je in Frankrijk of de VS als acteur erg wordt afgeschermd. Het lijkt me veel eenzamer.'

Ik dacht ook aan: een ander soort werk maken dan populaire fictie voor tv.

'O, maar Felix zal zich moeten verantwoorden dat hij mij heeft gekozen. In het subsidiedossier stond al: “Felix heeft voor een BV gekozen, maar in de eerste plaats is Veerle Baetens toch een zeer goede actrice,. Tja, dat heb ik ook aan het succes van Sara te danken. Dat hééft veel voor me betekend. Voor Zot van A, Loft of Code 37 moest ik zelfs geen auditie meer doen. Dat is natuurlijk flatterend, maar ik vind het normaal om er wel een te doen. Felix kent me tenslotte niet, The broken circle breakdown is zijn film en ik ben zijn leading lady, hij hoeft die sprong niet te maken zonder test vooraf. Toen ik bij hem buitenkwam, dacht ik trouwens: dit heb ik zó hard niet.' (lacht)

Was het dan niet goed verlopen?

'Felix zei bijna niets; het ging over wenen en nog dieper gaan. Ik dacht: ik heb Johan (Heldenbergh, red.) al in elkaar geslagen, wat wil je nog meer? Maar Felix wil altijd het onderste uit de kan halen. Toen zijn producent Dirk Impens belde dat ik de rol had, wilde hij me eerst wel nog spreken. Hij had gehoord dat ik het conflict zoek in mijn werk en Felix werkt niet graag zo. Maar Dirk had Code 37 voor ogen. Ik had mee aan de wieg van de reeks gestaan, er is daar serieus gediscussieerd. Omdat ik de reeks moest dragen en ze waarschijnlijk lang zou lopen, wilde ik dat alle details goed overdacht waren voor we begonnen.'

Waarover werd er dan zo gediscussieerd?

Veerle Baetens: 'We hebben zwaar ruzie gemaakt over Hannahs kleren. Die vonden ze te trashy, sexy, te cheap; ik vond ze kei-goed. Zo'n agente in een mantelpakje met stijf gebrusht haar, ik geloof dat niet. Andere discussies gingen dan meestal over dingen waarvan ik dacht dat Hannah ze niet zou doen. In Vlaamse scenario's wordt het personage vaak aangepast aan het verhaal en dat is zo onjuist. Het verhaal moet aangepast worden aan het personage. Anders zie je dingen die je niet gelooft. In de landen om ons heen wordt character development beter in de gaten gehouden.'

Heb je moeten leren omgaan met je bekendheid? Ik herinner me een hele heisa over een naaktscène in 'Code 37'.

Veerle Baetens: 'Ik heb het gevoel dat mensen steeds conservatiever worden. Een blote borst, dat was vroeger toch geen probleem? En nu opeens wel. Het is niet alleen bij mij zo. Nathalie Meskens en Marie Vinck hebben het ook voorgehad na een naaktscène in een Vlaamse film. In de serie komt straks een seksscène en die is heel expliciet bloot. Als je seks toont, moet je seks tonen, vind ik. Niemand stapt na het vrijen met een laken om zich heen uit bed, behalve in Amerikaanse films.'

Veerle Baetens: 'De beginscène in 37°2 le matin vind ik heel mooi: ze liggen gewoon naakt in missionarishouding op elkaar. Zo moet dat zijn, dacht ik, en daar ben ik mee naar de regisseurs gegaan. Maar uiteindelijk is een seksscène vrij technisch. Verliefdheid spelen, vind ik soms veel moeilijker en meer confronterend. Een eerste kus, daarvoor moet het klikken tussen de acteurs; die ogen moeten spreken.'

Je veilde de eerste foto's van je dochtertje ten voordele van Music for Life. Dat lijkt me een goede manier om je beroemdheid te gebruiken.

Veerle Baetens: 'Mmja. Ik had drie maanden lang “nee, gezegd, maar ik heb ze uiteindelijk toch verkocht. Ik wilde iets doen voor Music for Life dat een mooie som opbracht. De oplossing lag voor de hand, al viel ik achterover dat Story er zoveel voor overhad (12.000 euro, red.). Dus ben je blij, maar ook dat is dubbel, want je weet dat iedereen die je al die weken hebt afgewimpeld, boos is omdat ze de scoop niet hebben gekregen. En ik héb choquerende commentaren gekregen - ik zeg liever niet van wie. Zodat je denkt: komaan jongens, het is voor een goed doel, wees eens wat genereuzer.'

Voor een zelfverklaarde 'égocentrique' pieker je toch veel.

Veerle Baetens: 'Tijdens de opnamen van The broken circle breakdown had ik een vrije dag en toen heb ik figuranten geschminkt. Ik wilde dat graag eens doen. Als actrice word je, zowel fysiek als psychisch, de hele dag bepoteld. De regisseur wil van alles uit je emoties peuteren, de schminkster komt je bijwerken, de regieassistent trekt je in het licht... je bepaalt niet zelf wie er in je lijfkring komt. Dat moet je ervoor overhebben, het is je job. Maar nu was ik degene die bepotelde, die vragen stelde en geïnteresseerd was in de persoon in de stoel. Ik was ook kalmer, ik babbelde minder en luisterde meer; het was een opluchting om eens niet de actrice te zijn. Op de een of andere manier hangt daar toch een zweem van “aanstellerij, rond. Egocentrisme, ja. Dat heb je ook nodig om daar te gaan staan en gefilmd te worden. Die vaststelling trof me heel erg.'

'Code 37', de film met Veerle Baetens, nu in de zalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten